“Watersportactiviteiten op kanaal Roeselare-Leie voorlopig opgeschort”

Op 31 juli 2018, over deze onderwerpen: Veiligheid
“Watersportactiviteiten op kanaal Roeselare-Leie voorlopig opgeschort”

In het kanaal Roeselare-Leie werd maandag een opvallend groenblauwe verkleuring van het water vastgesteld. Volgens De Vlaamse Waterweg kan dit wijzen op de aanwezigheid van blauwalgen en contact met besmet water kan schadelijk zijn voor mens en dier. De waterwegbeheerder roept daarom op om in afwachting van de resultaten van verder onderzoek van het water door de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) voorzichtig te zijn.

“We willen geen enkel risico nemen en daarom heb ik in samenspraak met De Vlaamse Waterweg de Izegemse Watersportvereniging (IWV) gevraagd om de sportactiviteiten voorlopig op te schorten”, zegt waarnemend burgemeester Kurt Himpe (N-VA). “IWV-voorzitter Jos Bilcke nam onmiddellijk contact op met alle leden en we houden uiteraard contact met de betrokkenen om hen de resultaten van het wateronderzoek mee te delen en eventueel verder maatregelen te nemen.” Voor de jachthaven is er niet direct een probleem. “Varen kan uiteraard wel nog, maar rechtstreeks contact met het kanaalwater wordt nu best vermeden tot we meer weten.”

Intussen nadert ook de triatlon met rasse schreden. “Ik nam ook al contact op met voorzitter Frank Bruyneel. Voor de triatlon zullen we de situatie ook op de voet volgen en we staan in rechtstreeks contact met de organisatoren. De triatlon vindt plaats op 15 augustus en dus hebben we nog tijd om eventueel maatregelen te nemen als er effectief blauwalgen in het kanaal aanwezig zijn”, besluit Himpe.