'Werken met wijkbudget is de toekomst'

Op 10 oktober 2017, over deze onderwerpen: Financiën en Begroting

In veel steden wordt al duchtig geëxperimenteerd met burgerparticipatie. In Gent en Antwerpen lopen projecten met respectievelijk een 'burgerbudget' en een 'burgerbegroting'. Daarbij kunnen inwoners zelf voorstellen doen en daarover stemmen.

De stad Kortrijk haalde inspiratie in de Verenigde Staten om 'budget games' te houden. 'Daarbij reserveren we een deel van het budget om de mensen zelf te laten beslissen over mogelijke investeringen', zegt burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open VLD). Hij ziet een grote toekomst in het systeem van wijkbudgetten. Ook in het West-Vlaamse Izegem experimenteren ze daarmee. 'Voor beleidsvorming is dat interessanter dan adviesraden', zegt N-VA-burgemeester Bert Maertens. 'We dagen de Izegemnaars uit om in het hoofd van een politicus te kruipen en prioriteiten te stellen. Het verhoogt de betrokkenheid en het draagvlak voor de beslissingen.'

Enige kanttekening: 'Alleen op wijkniveau of op het niveau van een kleine deelgemeente is dat haalbaar', zegt Van Quickenborne. 'Voor grotere projecten, zoals de aanpak van een ­stationsomgeving, moet de ­definitieve beslissing toch bij het stadsbestuur liggen.'

SP.A-burgemeester Johan Vande Lanotte probeert in Oostende een officiële adviesraad van honderd Oostendenaars op poten te zetten. 'De vraag is voor mij niet hoever de inspraak moet gaan, maar hoe goed je het moet organiseren? Het is essentieel dat iedereen goed gedocumenteerd wordt, zodat er op het einde van de rit een gemotiveerd advies klaarligt.'

Bron: Simon Andries, De Standaard, 10.10.2017, p. 12