Rotonde Krekelmotestraat op N36 in Izegem kan mogelijk verdwijnen

Op 25 januari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Afbeelding: kw.be

Dit liet burgemeester Bert Maertens (N-VA) van zijn tong rollen op de gemeenteraad in Izegem. "Dit staat nog op geen enkel fysisch programma van AWV, maar ze spelen wel met die gedachte", aldus de burgemeester.

Dit item kwam ter sprake toen de burgemeester een stand van zaken gaf van de uitvoering van het stadsvernieuwingsplan Visie 2030. Daarin staan ook een aantal punten over de N36, de drukke 'Rijksweg' die het Izegemse grondgebied doorsnijdt.

Zo is de stad Izegem bijvoorbeeld vragende partij voor een definitieve heropening van de bypass zoals die bestond tijdens de recente werken op de N36 : een doorsteek ter hoogte van de Abelestraat om van de Ambachtenstraat rechtstreeks de N36 te kunnen oprijden in de richting Roeselare. "Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) staat eerder weigerachtig tegenover nieuwe aantakkingen op drukke gewestwegen zoals de N36 er een is. Maar ze willen het wel weer in overweging nemen", aldus burgemeester Maertens.

"AWV wil dit echter gecombineerd zien met een andere aanpak van de rotonde aan de Krekelmotestraat (nabij Top Interieur, nvdr.).Men denkt daarbij mogelijks aan een ongelijkgrondse kruising (een formule met een brug of een tunnel dus), al vind je dat nog nergens terug in de budgetten van AWV. Maar het is een gegeven dat AWV geleidelijk aan rotondes in vraag begint te stellen als meest efficiënte en veilige verkeersafwikkeling op drukke kruispunten."

Dat de huidige verkeerssituatie hier, vooral op het snijpunt van de Krekelmotestraat en de Ambachtenstraat, verre van ideaal is, zal geen enkele Izegemnaar ontkennen.

Ophoging N36 aan sportcentrum

Een ander punt uit Visie 2030 is het verbinden van twee groenzones in het centrum van de stad, die zich echter elk aan een verschillende kant van de N36 bevinden : deze van het sportcentrum en deze rond het wzc De Plataan. Om die verbinding te kunnen maken, zou de N36 ter hoogte van het sportcentrum als het ware moeten worden opgehoogd, zodat men er onderdoor kan wandelen en fietsen.

"Ook tegen dat mogelijk ophogen van de N36 tussen de Meense- en de Krekelstraat heeft AWV geen principiële bezwaren", wist Bert Maertens nog te vertellen op de gemeenteraad. "Er zijn al een paar schetsen gemaakt, maar die waren nogal oversized. Maar er wordt aan verder gewerkt !"

Maar hoe dan ook zal zo'n ingreep niet goedkoop zijn. Blijft dus nog de vraag wanneer AWV zoiets op de rol kan zetten voor uitvoering, en wie dat allemaal zal financieren.

 

Bron: Jos Remaut op kw.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is